Bestiariusz Wiki
Advertisement
Bestiariusz Wiki
Selkie
Selkie.jpg
Lista stworzeń

Selkie - Ludzie-foki pojawiający się w folklorze Szkocji, Irlandii i Wysp Owczych.

Wygląd:[]

Zazwyczaj przedstawia się ich, jako pół-ludzie pół-foki lub foki. Jako mężczyźni, są bardzo przystojni i atrakcyjni, cieszą się dużym zainteresowaniem wśród kobiet. Kobiety także są piękne i bardzo ciężko oprzeć się ich urodzie.

Opis ogólny:[]

Selkie żyją zwyczajnie w morzu, niczym foki. Posiadają jednak wyjątkową umiejętność zrzucenia skóry zwierzęcia i udania się na ląd pod postacią człowieka.

Mężczyźni selkie poszukiwali niezadowolonych kobiet wśród ludzi. Jeżeli takowa chciała nawiązać kontakt z selkie, musiała spuścić do morza siedem łez. Kobiety selkie zaś były często zmuszane do związków z ludzmi. Jeżeli mężczyzna chciał zachować przy sobie selkie, musiał schować jej skórę, aby ta nie mogła wrócić do morza, bowiem ich tęsknota za nim była najsilniejsza.

Związki ludzi z selkie były częstym motywem literackim, który kończył się potomstwem. Takie dzieci zazwyczaj w okresie dorastania odkrywały, że same są selkie. Kiedy odnajdywały swoją foczą skórę, same wracały do morza.

Opowieści:[]

  • Pewnego dnia, młody rolnik, pochodzący z miejscowości Mikladalur na Wyspie Kalsoy, udał się na plażę, by popatrzeć na tańczące selkie. Zakradł się on i porwał skórę jednej z nich. Selkie, nie mogąc wrócić do swojego domu, była zmuszona zostać jego żoną. Farmer trzymał jej skórę w kufrze, pod kluczem, który miał przy sobie całymi dniami i nocami. Pewnego dnia, kiedy wychodził powędkować, zorientował się, że nie zabrał ze sobą klucza. Kiedy wrócił do domu, stworzeniu już udało się wrócić z powrotem do morza. Pozostawiła jednak w domu ich dzieci. Jakiś czas później, kiedy rolnik był na polowaniu, zabił jej męża i dwóch synów. Kobieta zaprzysięgła zemstę na mężczyźnie z Mikladalur. Niektórzy sądzą, że utonął, inni, że spadł z klifu. Selkie od tamtej pory zabijają mieszkańców Wyspy Kalsoy i będą to czynili, aż zbierze się tylu martwych ludzi, że złączonymi ramionami będą w stanie obiąć wyspę.
  • Gdzieś na świecie żył rybak, którzy wyszedł za selkie. Pomimo jej próśb, aby nie udawał się w podróż łodzią podczas wielkiego sztormu, nie posłuchał jej. Nie mógł wrócić do domu. Selkie więc rzuciła się w morze i zamieniła się w fokę pomimo faktu, że już nigdy nie będzie mogła zmienić się z powrotem w człowieka i wrócić szczęśliwie do domu na lądzie.

Przedstawienia we współczesnej kulturze:[]

Literatura:[]

  • Manga "Hakushaku to Yousei" - Ayuko (2008 - obecnie)

Filmy/Seriale:[]

  • Serial "Nie z tego świata" - Eric Kripke (2005 - obecnie)

Animacje:[]

  • Anime "Hakushaku to Yousei" - Kouichirou Soutome (2008)

Gry:[]

  • Gra "Dungeons and Dragons" (1974)
  • Seria gier "Final Fantasy" (1987-2016)
  • Gra "Hakushaku to Yousei: Yume to Kizuna ni Omoi o Hasete" (2009)
  • Gra "Guardian Cross" (2012)

Inne:[]

  • Gra karciana "Magic the Gathering"
Advertisement