Bestiariusz Wiki
Advertisement
Bestiariusz Wiki
Kelpie
Kelpie.jpg
Lista stworzeń

Kelpie - Wodny koń z legend Szkocji, zamieszkujący zbiorniki wodne.

Wygląd:[]

Kelpie potrafi dowolnie zmienić swój kształt. Ukazuje się czasami, jako brutalny i włochaty człowiek, który ściska i miażdży podróżników. Najczęściej jednak przyjmuje formę wodnego konia,. W wierzeniach szkockich zaś ukazywały się, jako istoty humanoidalne, posiadające niebieskawą skórę.

Opis ogólny:[]

Zazwyczaj stoją przy strumieniu lub rzece. Jeżeli ktokolwiek go dosiądzie, kelpie poszarżuje w najgłębsze partie wody, aby utopić nieszczęsnego jeźdźca. Stworzenia te prawie nigdy nie są łagodne. Ostrzegają jednak swoim zawodzeniem i wyciem przed nadchodzącymi burzami.

Krzyżówki kelpie z końmi domowymi stają się dobrymi wierzchowcami.

W szkockich wierzeniach kelpie często ukazywały się w ludzkiej postaci. Ich skóra miała wtedy niebieskawe zabarwienie. Potrafiły jednak także przyjmować kształty groźnych koni z wody. Jeszcze dawniej wierzono, że morskie sztormy powodowane są właśnie przez kelpie. Uważali, że zamieszkują cieśninę Minch u północnych wybrzeży Szkocji i dbają o to, by morskie wody ciągle były wzburzone. W ten sposób skutecznie zmuszały żeglarzy do wybierania innych szlaków. Istniały także kelpie, które wzniecały sztormy, aby przywieść ludzi do zguby. Dlatego istniało wiele wierszy i żeglarskich piosenek, które miały za zadanie straszyć te stworzenia. Wielu ludzi tonęło niespodziewanie po wejściu do pozornie spokojnej wody. Najbardziej jednak lubiły straszyć zwykłe konie tak, aby te zrzucały jeźdźców ze swoich grzbietów.

Bengt Sjögren twierdzi, że historia o Nessie z jeziora Loch Ness znalazła swój początek w starych legendach o kelpie. Starsze doniesienia mówią o stworzeniach przypominających konie, zaś te nowsze o stworzeniach przypominających dinozaury. A więc według niego legenda o kelpie przeistoczyła się we współczesną legendę o potworze z Loch Ness. Mit uległ modernizacji, dzięki odkryciom dotyczącym dinozaurów, w tym wielkich gadów zamieszkujących zbiorniki wodne m. in. plezjozaurów.

Opowieści:[]

Brak informacji.

Przedstawienia we współczesnej kulturze:[]

Literatura:[]

  • Seria książek "Efemera" - Anne Bishop (2006 - 2012)
  • Seria książek "Kroniki Spiderwick" - Holly Black / Tony DiTerlizzi (2003 - 2009)
  • Seria książek "Saga o wiedźminie" - Andrzej Sapkowski (1994 - 1999)
  • Książka "Splątane sieci" - Anne Bishop (2008)
  • Manga "Hakushaku to Yousei" - Ayuko (2008 - obecnie)

Animacje:[]

  • Anime "Hakushaku to Yousei" - Kouichirou Soutome (2008 - 2008)

Filmy:[]

  • Film "Fantastyczne zwierzęta: Zbrodnie Grindelwalda" - David Yates (2018)

Gry:[]

  • Seria gier "Final Fantasy" (1987-2016)
  • Gra "Drakengard 2" (2005)
  • Gra "Hakushaku to Yousei: Yume to Kizuna ni Omoi o Hasete" (2009)
  • Gra "Legend of Edda" (2010)
  • Gra "Guardian Cross" (2012)

Inne:[]

  • Gra karciana "Huntik"
  • Gra karciana "Magic the Gathering"