Bestiariusz Wiki
Advertisement
Dżinn
Dżinn
Lista stworzeń
Alternatywne nazwy: -

Dżinn - Duch powstały z ognia bez dymu z wierzeń arabskich.

Wygląd:[]

Zazwyczaj przedstawiane, jako humanoidalne istoty, które od pasa w dół mają obłok. Częstym motywem jest także lampa, z której wychodzą.

Opis ogólny:[]

Według jednych wersji dżinny powstały z ognia bez dymu, według innych z czystego płomienia oraz obłoku pary. Posiadają nadnaturalne moce i z reguły są niewidzialne. Potrafią jednak przybrać dowolną postać, zwierzęcia, człowieka czy potwora. Podobno zamieszkują pustynie, w szczególności ruiny, miejsca ponure czy opuszczone. Często strzegły tam skarbów. Utożsamiały także wrogie człowiekowi siły natury.

Arabowie wierzyli w Dżinny na długo przed pojawieniem się islamu. Były one tak istotnym składnikiem ich wiary, że przyjął je Islam, gdzie stanowią trzecią grupę istot rozumnych stworzonych przez Boga, obok ludzi i aniołów. W wierze muzułmańskiej dżinny dzieli się na plemiona czy rody oraz na te dobre i złe. Dobre służą Bogu i pomagają ludziom, w szczególności prorokom. Złe zaś, jak ifryty, sile czy gule, starają się zaszkodzić wszystkim. Czasami do złych dżinnów zaliczany jest szatan. Przez złymi dżinnami miały chronić żelazo, złote i stalowe pierścienie, amulety z wilczych kłów oraz wersety Koranu, wypisane zielonym bądź czerwonym atramentem.

Zgodnie z legendami muzułmańskimi, człowiek może podporządkować sobie dżinna za pomocą zaklęć. Wtedy może go zmusić do dowolnej rzeczy, jak spełnienia życzeń czy uwięzienia stworzenia w lampie. Staroarabskie praktyki magiczne, zwane sihr, służyły nawiązaniu kontaktu ze światem umarłych oraz światem dżinnów, dzięki czemu leczono i wróżono. Po islamizacji, większości takich praktyk zakazano.

W czasach przed islamskich Arabowie wierzyli, że każdy poeta ma swojego dżinna i to od niego zależy ich talent. Z kolei według hadisów, każdy człowiek ma wiecznego towarzysza, karina, który namawia go do grzechu. Wyłącznie karin Mahometa był dobry.

Dżinn jest jedną w ważniejszych postaci w "Baśniach tysiąca i jednej nocy". To właśnie dzięki tej książce utrwalił się wizerunek dżinna, jako stworzenia związanego z lampą. W opowiadaniu jest on sługą posiadacza lampy i reprezentuje przyjazny typ dżinna.

Etymologia:[]

Nazwa pochodzi z arabskiego jinni

Opowieści:[]

Brak informacji

Przedstawienia w popkulturze:[]

Literatura:[]

  • Książka "Ostatnie życzenie" - Andrzej Sapkowski (1993)
  • Książka "Arcymag" - Aleksander Rudazow (2005)
  • Książka "Dzieci lampy i królowa Babilonu" - Philip Kerr (2005)
  • Książka "Coś mocniejszego" - Rafał Ziemkiewicz (2006)
  • Seria książek "Trylogia Bartimaeusa" - Jonathan Stroud (2003 - 2010)
  • Seria książek "Buntowniczka z Pustyni" - Alwyn Hamilton (2016 - 2018)
  • Książka "Zakazane Życzenie" - Jessica Khoury (2017)

Gry[]

  • Torchlight 2 (2012)
  • City of brass (2017)

Źródła:[]

Advertisement