Bestiariusz Wiki
Advertisement
Bestiariusz Wiki
Behemot
Behemot.jpg
Lista stworzeń

Behemot - Istota podobna do słonia lub hipopotama, pojawiająca się po raz pierwszy w Księdze Hioba. Stoi obok lewiatana i ziza.

Wygląd:[]

Przypomina hipopotama lub słonia. Jego nazwa sugeruje, że jest on wielkości kilku zwierząt. Posiada także zwisający pierścień w nosie, jako dowód ujarzmienia przez Jahwe.

Opis ogólny:[]

Według midraszu niemożliwym jest pokonanie go przez kogokolwiek, za wyjątkiem jego twórcy - w tym wypadku Jahwe. Późniejsza tradycja żydowska głosi, że zostanie złożony ludziom na Końcu Świata i spożyty, razem z Lewiatanem i Zizem. Opisuje także walkę, którą stoczą pomiędzy sobą Behemot i Lewiatan, ale końcem końców i tak oboje zostaną pokonani mieczem przez swojego stwórcę.

Jest reprezentacją ziemi, jej pierwszym potworem, a także symbolem chaosu. Żyje w ukryciu na pustyni, na wschód od Edenu.

Alfred Palla identyfikuje behemota z dinozaurami z rodziny zauropodów. Według niego biblijny opis zwierzęcia pasuje do lądowych dinozaurów, a nie do hipopotama czy słonia. Dowodem ma być opisanie jego ogona, jako przypominającego drzewo cedrowe. Przeciwnicy tej teorii natomiast obalają ją, podając za fakt, iż w opisach potwór posiadał pępek.

Jego nazwa bywa używana w przenośni, aby określić coś wielkiego i potężnego.

Opowowieści:[]

Brak informacji.

Przedstawienia we współczesnej kulturze:[]

Literatura:[]

  • Wystąpienie w trylogii książek "Buntowniczka z Pustyni" Alwyn Hamilton

Animacje:[]

  • Serial animowany "Huntik - Łowcy tajemnic" - Iginio Straffi (2009 - 2012)

Gry:[]

  • Seria gier "Final Fantasy" (1987-2016)
  • Gra "Elsword" (2010)
  • Gra "Guardian Cross" (2012)

Inne:[]

  • Gra karciana "Huntik"
  • Gra karciana "Magic the Gathering"